G.O.L.D. 4 Life

Nederlandstalige mede-christenen helpen om God meer te ontdekken via Zijn Woord en Hem beter te leren dienen voor ’t leven.

Hoe weet je dat je gelooft?

door Christenleven, Geloofsgroei / Heiliging3 reacties

Schitterende compilatie van Paul Washer’s “Shocking Youth Message”.
Hoe weet je dat je gelooft?

Open Gods Woord en onderzoek uzelf of u de kenmerken hebt van een wedergeboren Christen.

  • Een vernieuwde relatie met zonde:
    een grondige haat en afkeer van uw eigen zonden
  • Een vernieuwde relatie met de Bijbel:
    een totale gehoorzaamheid aan Gods Woord en dat Woord ook actief toepassen
  • Een vernieuwde relatie met Christus:
    Hem aanvaarden als ten eerste Heer en dan Heiland, Hij is eerst uw Koning en dan uw Verlosser
  • Een vernieuwde levenswandel:
    een zichtbare verandering door het streven naar dagelijkse heiliging en zelfverloochening


Reacties

3 Reacties

  1. grosswald eduard georg

    hoe bouwen we aan standvastigheid?is dit nu ons eigen werk,eigen inzet die nodig is of is ook dit genade van
    God?
    valse leer,dwaalleraars en/of heiszekerheid

    Antwoord
  2. Jetro

    Beste Georg,

    “Wat is de bron van standvastigheid in het geloof?”

    Bedankt voor uw goede vraag. Het onderzoek naar de oplossing was ook een verrijking voor mijn ziel. Het antwoord is te vinden in Gods geschreven Woord: de Bijbel.

    We kunnen daarin het volgende ontdekken:

    1. God geeft de opdracht aan gelovigen om standvastig te zijn: Fil. 4:1; 2 Thess 2:15; Mat 7:24-25; Heb 12:2-3.

    2. De vroege christenen spoorden elkaar aan om standvastig te blijven: Hand 13:43; 14:22.

    3. Elke opdracht aan gelovigen impliceert een menselijke verantwoordelijkheid. Maw. als God een opdracht geeft, heeft de mens de verantwoordelijkheid om de opdracht uit te voeren. Er is dus inzet van de mens vereist.

    4. Maar, gezien de mens van nature geestelijk dood is, kan hij zichzelf niet aanwenden als bron om enige geestelijke activiteit te bewerkstelligen: Rom 5:6; 7:5; 8:7-8.

    5. De enige bron die een gelovige kan aanwenden voor enige geestelijke activiteit is de bron die God hem geschonken heeft op het moment van bekering en wedergeboorte: de Heilige Geest die inwoning maakt in de gelovige: Rom. 8:5-13.

    6. Het is de Heilige Geest die de enige energiebron is voor de gelovige tot allerlei geestelijke werken waaronder standvastigheid. Daarom dat de Bijbel standvastigheid toeschrijft als genade van God: Ps 37:24; 26:1; Fil. 1:6.

    CONCLUSIE: De gelovige heeft de opdracht en de verantwoordelijkheid om standvastig in het geloof te blijven. De enige bron waaruit de gelovige kan putten om dit te bewerkstelligen is de Heilige Geest die woont in elke gelovige en dit als deel van Zijn bediening heeft.

    Ik hoor graag als dit u heeft geholpen of als u verdere vragen heeft.

    Warme groeten,
    Jetro

    Antwoord
  3. Aaron

    Dag Georg

    Dat is ook iets waarmee ik heb geworstel en waarmee ik nog altijd worstel. Maar ik denk dat (net zoals Jetro aangeeft) het een opdracht in Gods woord is (net zoals Hem liefhebben boven alles, en onze naaste als onszelf). Jetro heeft een mooi overzicht gegeven en ik wil er zeker niets van in twijfel trekken, maar ik denk dat er nog een mooie, praktische aanvulling is. Een tijdje geleden kwam ik namelijk zelf uit op een prekenserie over geestelijke stabiliteit. De tekst die daarin behandeld werd, was Filipenzen 4:1-9. Even een klein overzicht:
    – vers 1 (opdracht): geeft een duidelijke opdracht, namelijk: ‘blijf zo staande in de Heere, geliefden’. Verzen 2-9 geven aan hoe we dat moeten doen.
    – vers 2-3 (eensgezindheid, harmonie): ‘Ik roep […] eensgezind te zijn’: het gaat hier niet om een dogmatische twist, anders zou Paulus duidelijkheid hebben verschaft. Dus in de zaken die niet-dogmatisch van aard zijn, moeten we eensgezind zijn en persoonlijke meningsverschillen en ruzietjes achterwege laten.
    – vers 4 (vreugde): ‘Verblijd u altijd in de Heere’: Dat is wel duidelijk, denk ik. Het komt erop neer dat we ons altijd, ongeacht de situatie waarin we verkeren, ons in de Heere moeten verblijden. De Psalmen (en Jetro heeft er op deze blog al een paar van besproken), bieden daarvoor een zeer rijke bron (net als vele andere plaatsen in Gods woord).
    – vers 5 (dienen in nederigheid): ‘Uw welwillendheid zij alle mensen bekend. De Heere is nabij’: Het Griekse woordje voor welwillendheid schijnt enorm rijk te zijn aan betekenis(sen). Het heeft te maken met vrijgevigheid, nederigheid, dienstbaarheid, etc. Om die dingen moeten we bekend staan. En daarbij moeten we ons altijd voor ogen houden dat de Heere nabij is, zowel in tijd, als (en vooral) in ruimte (we hebben immers de Heilige Geest in ons).
    – vers 6-7 (geloof en bidden in alle dankbaarheid): ‘Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God’. Eerst en vooral worden we aangemaand om ons niet bezorgd te maken, maar in God te geloven, om Hem te vertrouwen. Dat houdt in dat we een groot beeld van Hem moeten hebben, dat we moeten geloven dat Hij kan voorzien en moeten geloven dat Hij wil voorzien. Als we dat niet doen is dat godslaster, als we het eerste niet geloven, valen we Zijn persoon direct aan, want Hij is almachtig, als we het tweede niet geloven, zeggen we eigenlijk dat Hij een leugenaar is, want Hij zegt zelf dat Hij wil voorzien (op Zijn voorwaarden en tijd). Let zeker ook op de zegen die beloofd wordt, als we dat doen.
    – vers 8 (Bijbels/God-gericht denken): In dit vers wordt er een hele opsomming gegeven van dingen die we moeten bedenken. Het komt er (ongeveer) op neer dat we, net zoals David aanhaalt, mediteren over God en Zijn woord, bij dag en bij nacht.
    – vers 9 (gehoorzaamheid): ‘[…] doe dat’: De dingen die we uit Gods woord leren, die we van andere (betrouwbare) mensen gehoord hebben, die we bij godvruchtige mensen gezien hebben … die dingen moeten we doen. En de nadruk mag met recht en rede worden gelegd op het doen. Weten is niet voldoende, geloof me vrij. Maar let ook zeker weer op de beloofde zegen die zal volgen: ‘en de God van de vrede zal met u zijn’.

    Wauw, wat een schitterende en praktische opdracht die we meekrijgen uit Gods woord. Hij geeft niet alleen de opdracht, maar geeft ons daarbij ook nog eens principes om die opdracht in ons leven toe te passen. Ik hoop dat het je heeft mogen verrijken, dat heeft het bij mij alleszins wel gedaan. Het was zeker niet mijn bedoeling om iets af te doen van wat Jetro gezegd heeft, want wat hij zei, kwam voort uit Gods woord. Maar het leek me goed om wat praktische principes uit Gods woord mee te geven.

    Vriendelijke groeten

    Aaron

    P.S.: ik weet niet in welke mate je overweg kunt met Engels, maar ik heb mij gebaseerd op een prekenserie die je op deze url kunt vinden: http://www.gty.org/resources/sermon-series/212/seven-steps-to-spiritual-stability

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Translate »