“Wie de behoeftige verdrukt, smaadt diens Maker; maar wie zich over de arme ontfermt, eert Hem.”

Spreuken14:31

We zijn allemaal geschapen om God te verheerlijken, Hem eer te geven.  Iets wat door onze zonden onmogelijk was want zelfs onze goede werken waren doordrongen van onze zonde (Pred.7:20).  Maar dankzij Christus kan iedere Christen God terug verheerlijken en Hem eren met een juist hart.  Zelf zou ik de Heer voortdurend willen eren, maar ontbreekt het me vaak aan wijsheid, “Heer, hoe kan ik U eren?” is een vraag die geregeld in me naar voren komt.  Als we wat zouden rondvragen zouden we de meest uiteenlopende antwoorden krijgen.  Sommigen zouden wijzen op ‘gebed’, anderen zouden ‘gehoorzaamheid’ benadrukken, weer anderen zouden denken aan ‘muziek’.  Allemaal manieren waarop God geëerd kan worden.  Toch hoeven we niet al te ver te gaan in ons denken en kunnen we God ook eren door gewoon vlak voor onze neus te kijken.  Spreuken leert ons dat we God simpelweg kunnen eren door ons te ontfermen over de armen.  Wanneer we omzien naar de armen, kunnen we God eren.  Gewoon een helpende hand, ondersteunende schouder of een eenvoudige gift verheerlijkt God!

Als westerse mens  in de 21ste eeuw kunnen we er niet omheen, we zien dagelijks veel ellende om ons heen.  In onze huizen en omgeving mag het dan al rustig lijken, de televisie doet rampscenario’s naar binnen stromen.  De huizen in Haïti zijn volop in de maak, terwijl de huizen in Pakistan vollopen met water.  We bouwen het een op terwijl het anders wegspoelt.  Zelf schokte me onlangs enkele beelden vanuit Pakistan.  Ze raakten me diep en deden me verlegen staan om de barmhartigheid van de Here die ik dagelijks mag genieten.  “Heer, uw genade verdien ik niet hoe kan ik anderen die genade schenken?” was een vraag die in me naar voren kwam.  Niet veel later werd ik gewezen op een Christelijke organisatie die zich onder andere bezig houdt met het ondersteunen van plaatselijke kerken in die rampgebieden, Open Doors .  Omdat er mogelijk nog mensen zijn die de Heer graag willen eren door een hulporganisatie te steunen in Pakistan leek het me waardevol om deze even op deze blog te vermelden.  Heb je ook het verlangen om de Heer te eren en wil je je daarom graag ontfermen over de armen, neem dan deze gedachte mee in gebed, overdenk het en bespreek het verder met de Heer en eventueel je partner.  Het is maar een suggestie en er zijn waarschijnlijk nog meerdere wijze investeringen.

Opdat de Heer verheerlijkt mag worden in ons en door ons,

Bart